Prestaties
Programma 9 Stedelijke en ruimtelijke ontwikkeling
1. Stadmaken op de Veluwe | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
1.1 De opgave van de Omgevingsvisie is om in het BSK-gebied de komende jaren circa 5.000 woningen toe te voegen met daarnaast ruimte voor commerciële, culturele en maatschappelijke publieksfuncties | 1.1.1 Wordt het uitvoeringsprogramma Stadmaken op de Veluwe begin 2023 geactualiseerd (rollende agenda) en met het bestuur gedeeld | ||||||||||||||
1.1.2 Is aan het bestuur een meerjarige investeringsagenda (BROA) voorgelegd zodat er inzicht ontstaat en dekking kan worden georganiseerd | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1.3 Is aan het bestuur een meerjarige strategische verwervingsagenda voorgelegd zodat er inzicht ontstaat en dekking kan worden georganiseerd. | |||||||||||||||
1.2 Binnenstad waar bewoners, bezoekers en ondernemers zich welkom voelen. | 1.2.1 Is een kredietaanvraag voor de uitvoering van fase 1 Griftpark (herinrichting Kalverstraat) bestuurlijk voorgelegd | ||||||||||||||
1.2.2 Is het project plein van de Stad met de realisatie van de Markthal opgeleverd | |||||||||||||||
1.2.3 Worden de projecten Pasplein en Caterplein afgerond | |||||||||||||||
1.2.4 Is het participatietraject van de eerste prioritaire projecten afgerond | |||||||||||||||
1.3 De Spoorzone als lerend district | 1.3.1 ruimtelijke procedures voor de eerste woningbouwplannen in Kayersmolen Noord, Veldhuis en Herzberger Parc gestart | ||||||||||||||
1.3.2 Ontwikkelplan op hoofdlijnen en investeringsagenda voor stationsomgeving opgesteld | |||||||||||||||
1.4. Kanaalzone, Royaal wonen, maken en beleven. | 1.4.1 Ruimtelijke procedure voor Cascade gestart | ||||||||||||||
1.4.2 SOK met geselecteerde partner Zwitsal gesloten | |||||||||||||||
1.4.3 Start aanbestedingsprocedure Zwembad | |||||||||||||||
Toelichting | |||||||||||||||
1.1.3 Vanuit Stadmaken op de Veluwe is input geleverd inzake de ontwikkelstrategie en daaruit te verwerven locaties. 1.2.1 Op 7 september 2023 worden de schetsontwerpen besproken in de PMA. Voor de Voorlopig Ontwerp fase wordt een voorbereidingskrediet aangevraagd. In het eerste kwartaal van 2024 wordt uitvoeringskrediet aangevraagd voor het Definitief Ontwerp en de uitvoering. 1.2.2 De oplevering zal in het najaar van 2023 plaatsvinden. 1.2.3 Project Caterplein wijkt af op inhoud omdat er minder vergroening wordt aangebracht dan aanvankelijk gepland i.v.m. veiligheid. Het project wordt in het najaar uitgevoerd i.p.v. in het voorjaar waardoor dit project ook op planning afwijkt. Dit is ook te wijten aan de discussie inzake veiligheid. 1.2.4 Wijkt in negatieve zin af op financiën omdat het participatietraject Parkstraat en Griftpark zeer intensief, maar ook positief waren waardoor er extra budget nodig was. 1.3.1 Dit geldt niet voor Veldhuis, hier is recent het masterplan afgerond. Voor Herzberger Parc geldt dat Certitudo de ontwikkeling niet gaat realiseren. Er zijn drie scenario’s opgesteld waaraan gewerkt wordt. De leefbaarheid van het gebied blijft een aandachtspunt. 1.3.2 Wordt medio 2024 opgeleverd. Ondanks dat er geen formele opleverdatum is genoemd, zekerheidshalve toch in deze Turap vermeld. 1.4.1 Dit project is te omschrijven als een zeer moeizaam, complex en intensief traject met deze ontwikkelaar. De financiële haalbaarheid staat onder druk. Aan de ontwikkelaar is gevraagd de aanvankelijke uitgangspunten van het project en de beoogde kwaliteit vast te houden. | |||||||||||||||
2. Aantrekkelijk en duurzaam woonklimaat voor iedereen in elke levensfase | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
2.1. Voldoende en gevarieerde nieuwbouw | 2.1.1. We vullen ons woningbouwprogramma met 7.950 woningen voor de periode 2020-2030 en sturen daarbij op minimaal 50% betaalbare woningen in het goedkope en middeldure prijssegment om tegemoet te komen aan de vraag van lage en middeninkomens. | ||||||||||||||
2.1.2 Inzetten op vergroten van de harde plancapaciteit en aanjagen van de woningbouw | |||||||||||||||
2.1.3 We maken een nieuwe Woonvisie. | |||||||||||||||
2.1.4 Programma woningbouw verdiepen op gewenste kwaliteiten voor de verschillende doelgroepen. | |||||||||||||||
2.1.5 We starten met de realisatie van extra standplaatsen voor woonwagenbewoners en kermisexploitanten om te zorgen dat er in de komende jaren 115 koop-standplaatsen bijkomen. | |||||||||||||||
2.1.6 Uitvoeren lopende prestatieafspraken (2022-2023) met de woningcorporaties, die zich richten op nieuwbouw, vitale wijken, verduurzaming en betaalbaarheid. De corporaties doen de gemeente in 2022 een bod voor aanpassing van de prestatieafspraken. | |||||||||||||||
2.1.7 In 2023 maken we nieuwe prestatieafspraken op basis van de nieuwe woonvisie en omgevingsvisie. Inclusief de ambities mbt natuur inclusief bouwen, energiereductie en tempo van toevoegen van sociale huurwoningen. | |||||||||||||||
2.2 Nieuwe beleidskaders Wonen | 2.2.1 In 2023 wordt de nieuwe Woonvisie vastgesteld in de raad, waarin ook onderzoek naar/aandacht voor maatregelen om de woningmarkt vlot te trekken, zoals urgentieregelingen, zelfbewoningsplicht, doorstroombevordering en wonen en zorg. | ||||||||||||||
2.2.2 Doorstroom stimuleren door middel van het ontwikkelen van instrumenten. | |||||||||||||||
2.2.3 Afwegingskader woningbouw als onderdeel van het afwegingskader van de omgevingsvisie | |||||||||||||||
2.3 Leefbare wijken | 2.3.1. We streven naar een differentiatie van woningen in de wijken. Via de vitaliteitsagenda’s en (als dat aan de orde is) gebiedsaanpakken sturen we daar op. | ||||||||||||||
2.4 Wonen voor aandachtsgroepen | 2.4.1. We sturen op het opnemen van voldoende geschikte woningen voor de aandachtsgroepen in het woonprogramma en de projecten. | ||||||||||||||
2.4.2. Oplevering Short Stay Facility in 2023 met 30 wooneenheden om spoedzoekers tijdelijk onderdak te bieden en dakloosheid te voorkomen. Dit doen we samen met Ons Huis | |||||||||||||||
2.4.3. We realiseren negen Skaeve Huse en een beheerderswoning voor kwetsbare bewoners die een prikkelarme omgeving nodig hebben. We doen dit samen met De Woonmensen | |||||||||||||||
Toelichting | |||||||||||||||
2.4.2 De Short Stay Facility voor spoedzoekers van Ons Huis heeft flinke vertraging opgelopen. De verwachting is, dat de Short Stay Facility begin 2024 wordt opgeleverd. 2.4.3 Er wordt gezocht naar een geschikte locatie voor de Skaeve Huse. Er is nog geen locatie gevonden. | |||||||||||||||
3. De veerkrachtige Apeldoornse economie is toekomstbestendig | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
3.1 Economische koers | 3.1.1 We maken een doorvertaling van de economische koers naar een uitvoeringsprogramma samen met economische partners. | ||||||||||||||
3.1.2 In 2023 investeren we in ons actieve relatiemanagement als backbone van ons economisch beleid. | |||||||||||||||
3.1.3 We bouwen in 2023 aan een krachtige netwerkstructuur waarin ondernemers, onderwijs en overheid samenwerken aan de opgaven van Apeldoorn. | |||||||||||||||
3.2 We geven de groei van de Apeldoornse economie ruimte op bestaande plekken en breiden fors uit | 3.2.1 We actualiseren de Strategie Werklocaties (2019) tot een Programma Werklocaties dat kan meebewegen met actuele ontwikkelingen. | ||||||||||||||
3.2.2 We onderzoeken hoe we de groei van Apeldoorn en de groei van werkgelegenheid gelijk op kunnen laten gaan (voor stad incl. de dorpen). | |||||||||||||||
3.2.3 We geven de bestaande economie en de groei van de Apeldoornse economie ruimte op bestaande plekken en breiden uit. | |||||||||||||||
3.2.4 Op de bestaande terreinen bekijken we mogelijkheden voor intensivering (ruimtewinst). En gaan we in 2023 door met het toekomstbestendig maken van onze bestaande werklocaties (o.a. via de RegioDeal). | |||||||||||||||
3.2.5 Naast Ecofactorij II en Kieveen onderzoeken we de aanleg van nieuwe terreinen zoals Ecofactorij III/ De Kar. Hier speelt het NPLG en de uitwerking ervan een rol. | |||||||||||||||
3.2.6 We versterken de economische ontwikkeling in het BSK gebied. We zetten daarbij stevig in op de spoorzone als belangrijke werklocatie (+50.000 m2 kantoren), onder andere door de ontwikkeling van een campus. | |||||||||||||||
3.2.7 In de binnenstad blijven we inzetten op het verminderen van de leegstand. Dat doen we onder andere door aan de slag te gaan met de motie ‘doorbouwen op succesvolle functieverandering’ | |||||||||||||||
3.3 Meer talent aantrekken, binden en boeien | 3.3.1 In 2023 stimuleren en faciliteren we initiatieven die een brug slaan tussen onderwijs, arbeidsmarkt en ondernemerschap die onder andere de mismatch op de arbeidsmarkt verkleinen, zoals het Ontwikkelfonds Cleantech Regio. | ||||||||||||||
3.3.2 In 2023 organiseren we samen met onze economische partners in de sectoren techniek en zorg gezamenlijke activiteiten om de (zij)instroom en het anders organiseren van werken te bevorderen. | |||||||||||||||
3.3.3 We continueren onze regionale inzet op het thema Human Capital, en geven uitvoering aan de regionale Uitvoeringsagenda 2.0 (Cleantech Regio). | |||||||||||||||
3.3.4 Binnen NewTechPark ontwikkelen voor elke doelgroep (van PO, VO, MBO, HBO/ WO, zijinstromers en vakmensen) activiteiten en programma’s om levenslang te ontwikkelen en innoveren in de Techniek. | |||||||||||||||
3.4 Apeldoornse Kiemkracht verzilveren | 3.4.1 In 2023 jagen we samenwerkingen, projecten, activiteiten en innovaties met bedrijven en onderwijsinstellingen aan die gekoppeld zijn aan de grote opgaven van Apeldoorn. | ||||||||||||||
3.4.2 We koppelen bedrijven, onderwijs, organisaties en activiteiten op de thema’s kiemkracht en binden& boeien aan het Centrum van Veiligheid en Digitalisering en NewTechPark. | |||||||||||||||
3.4.3 In 2023 zetten we in op behoud, uitbreiding en gerichte acquisitie en spelen in op economische kansen en ontwikkelingsmogelijkheden gekoppeld aan de kiemkrachtthema’s. | |||||||||||||||
3.4.4 We investeren in fysieke ontmoetingsplekken (broedplaatsen) om de samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid te versterken en ruimte voor experimenteren en innoveren te verbeteren. | |||||||||||||||
3.5 Impactvolle economie | 3.5.1 In 2023 continueren we de bijdrage aan de City Deal Impact Ondernemen en lanceren we (lokaal) de pilot Makelaarsteam met Mandaat. | ||||||||||||||
3.5.2. We jagen de ontwikkeling van een community van impact ondernemers aan door het organiseren van twee events rond dit thema. | |||||||||||||||
3.5.3 We bieden een ontwikkelprogramma aan gericht op impact ondernemen, voor start-ups en ondernemingen die de transitie tot impact onderneming willen maken. | |||||||||||||||
3.5.4 In 2023 zetten wij in op het bevorderen van lokaal aanbesteden door een hogere waarde toe te kennen aan ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen. | |||||||||||||||
Toelichting | |||||||||||||||
3.1.1. De Economische Koers 2040 wordt in kwartaal 4 (2023) opgeleverd. De doorvertaling naar een dergelijk uitvoeringsprogramma volgt in 2024. | |||||||||||||||
4. De Veluwe: een vitaal landelijk gebied met robuuste natuur en landschap, duurzame landbouw en kwalitatief duurzaam recreatie en toerisme | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
4.1 We versterken onze Veluwse natuur. Apeldoorn is de hoofdstad van de Veluwe | 4.1.1 In 2023 zetten we in op verdere realisatie van de hoofdgroenstructuur (Klimaatrobuuste Groene Mal) inclusief vernattingsmaatregelen | ||||||||||||||
4.1.2 We voeren in 2023 de recreatiezoneringsmaatregelen voor ons eigen grondgebied (Berg en Bos) uit | |||||||||||||||
4.2 We werken samen aan verduurzamen van de landbouw in Apeldoorn | 4.2.1 We stimuleren de transitie naar duurzame landbouw/kringlooplandbouw, onder meer door investeringen in samenwerkingsverbanden van onderop. | ||||||||||||||
4.3 We werken aan excellente gastvrijheid, beleving en kwalitatief duurzaam toerisme | 4.3.1 We laden in 2023 onze Veluwse belevingsgebieden met erfgoed aanbod (zie ook programma 8) | ||||||||||||||
4.3.2 We stellen een Masterplan Bestemmingsmanagement op en starten met de uitvoering ervan | |||||||||||||||
4.3.3 We geven in 2023 invulling aan duurzame mobiliteit/ontvangstlocaties (realisatie 3 hubs) op de Veluwe | |||||||||||||||
4.3.4 In 2023 ronden we de aanleg van het recreatieve routenetwerk af (fietsen, wandelen, ruiter en MTB) | |||||||||||||||
4.3.5 We geven in 2023 onder meer via VisitVeluwe regionaal collectief invulling aan bestemmingsmanagement op de Veluwe | |||||||||||||||
4.4 We zetten in op Vitale Vakantieparken | 4.4.1 In 2023 hebben we de informatie over vakantieparken op orde | ||||||||||||||
4.4.2 In 2023 werken we gebiedsgericht aan Vitale Vakantieparken in Beekbergen Zuidwest | |||||||||||||||
4.4.3 In 2023 werken we met 10 vakantieparken aan een parkplan. | |||||||||||||||
4.4.4 We handhaven in 2023 op strijdig ruimtegebruik op tenminste twee vakantieparken. | |||||||||||||||
4.5 Vitaal en leefbaar Uddel 2040 | 4.5.1 We doorlopen een gebiedsproces om te komen tot een integrale gebiedsvisie Uddel met gezamenlijke ambities voor een vitaal en leefbaar Uddel. | ||||||||||||||
4.5.2 We geven uitvoering aan Living Lab Uddel Elspeet | |||||||||||||||
Toelichting | |||||||||||||||
4.1.1: zie toelichting bij 2.3.1 | |||||||||||||||
5. De gemeente draagt via haar publiekrechtelijke rol bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van Apeldoorn. | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
5.1 Initiatieven en plannen vlot en vakkundig behandelen, zodat kansrijke initiatieven en plannen gerealiseerd kunnen worden. | 5.1.1 Vergunningaanvragen worden binnen de wettelijke termijn behandeld. | ||||||||||||||
5.1.2 Beoordelen van initiatieven en plannen zodanig dat het proces en de termijnen helder zijn voor de initiatiefnemer. En dat binnen de afgesproken termijn het initiatief of plan beoordeeld is. | |||||||||||||||
5.1.3 Beoordeling van plannen en initiatieven (vooralsnog) per 1 januari 2023 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging. | |||||||||||||||
5.2 Preventie, toezicht en handhaving draagt bij aan naleven van de regels. | 5.2.1 Uitvoeringsplan PTH opstellen, gebaseerd op de PTH-visie | ||||||||||||||
5.2.2 Preventie, toezicht en handhaving (vooralsnog) per 1 januari 2023 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging | |||||||||||||||
Toelichting | |||||||||||||||
5.1.3 De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 jan 2024, vandaar de negatieve afwijking mbt de planning. |