Programma

Bedrijfsvoering

Prestaties

Bedrijfsvoering

1. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Eigentijdse en gastvrije dienstverlening

1.1.1 We optimaliseren de digitale dienstverlening

1.1.2 De inwoner stelt een vraag nooit verkeerd of op de verkeerde plek

1.1.3 We werken transparant en betrouwbaar

1.1.4 We zijn goed telefonisch bereikbaar

1.1.5 We monitoren de dienstverlening

1.1.6 We communiceren in heldere, eenvoudige taal (Taal van de Stad)

1.1.7 We komen tot een nadere uitwerking op dienstverlening voor Apeldoorn

1.2 Onze organisatie is in control

1.2.1 Onze interne beheersing is steeds meer op orde

1.2.2 We werken continu aan risicomanagement

1.2.3 We versterken de beleidscyclus

1.2.4 We versterken de interne beheersing

1.2.5 We ontwikkelen de inkoopfunctie verder

1.2.6 We werken aan privacy

1.2.7 We werken aan informatiebeveiliging

1.2.8 We werken aan informatiebeheer

1.2.9 Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg

1.3 iVisie 2022-2026

1.3.1 Gegevens op wijk- en buurtniveau

1.3.2 Publiceren,  toegankelijkheid, vindbaarheid en regie

1.3.3 Digitale tweelingstad

1.3.4 Informatiebeveiliging

1.3.5 Ethisch kader

1.3.6 Datastrategie

1.4 We werken samen aan het Apeldoorn van morgen

1.4.1 We leveren vakmanschap

1.4.2 We tonen Innovatiekracht

1.4.3 We zijn betrouwbaar

1.4.4 We werken samen

1.5 Onze huisvesting is toekomstbestendig

1.5.1 We werken in toekomstbestendige werklocaties

1.5.2 We faciliteren de nieuwe werkomgeving bij de Samen055-locaties.

Toelichting

Toelichting prestatie 1.1.2 Inhoud
Ons doel is dat onze frontoffice 80% van alle vragen die inwoners en ondernemers aan ons stellen direct en goed beantwoordt. Het KCC had in de periode van 1 april 2023 t/m 11 juni 2023 14.262 telefonische contacten waarvan het er 11.263 zelfstandig beantwoordde. Dat is 79,0%. Van de overige domeinen (Wmo en Bouwen & Verbouwen) zijn geen cijfers bekend. Zij passen contactregistratie niet of anders toe dan het KCC.

Toelichting prestatie 1.2.1 Planning en risico's
We willen betrouwbare, concern breed geüniformeerde financiële rapportages opleveren. Om dit te kunnen realiseren zijn we bezig onze administratie op orde te krijgen.
Naar verwachting worden deze nieuwe rapportages opgeleverd in het derde kwartaal van 2023. Dit is later dan oorspronkelijk gepland.
Het verbeteren van de financiële informatievoorziening en het versterken van de grip op inkoop loopt door tot in 2024. Het inventariseren en actualiseren van contracten met het oog op de verplichtingenadministratie loopt achter op schema. Dat kan gevolgen hebben voor zowel grip op inkoop (waaronder het verkrijgen van een centraal contractregister waardoor monitoring en het opstellen van spendanalyses makkelijker wordt) als de verbetering van de financiële informatievoorziening. Deze planningen zijn in tijd naar achteren geplaatst. Als beheersmaatregel is extra capaciteit toegevoegd voor het inventariseren en registreren van contracten. De verbetering van de financiële informatievoorziening is nog niet gestart.

Toelichting prestatie 1.2.4 Planning en risico's
De nota interne beheersing fraude is vastgesteld en geeft daarmee kaders (norm). Uitwerking in processen van interne beheersing en daarna toetsing van effectiviteit is door gebrek aan capaciteit nog onvoldoende tot stand gekomen. Het risico bestaat dat de planning niet wordt  gehaald. Extra capaciteit is in 2e helft van 2023 beschikbaar.

Toelichting prestatie 1.2.5 Planning
De scope van het multiproject Financiën, Inkoop- en contractmanagement en Verantwoording (FIV) is 2de helft vorig jaar gewijzigd. Besloten is om voor het inkoop- en contractmanagement gedeelte een vervolgaanpak te definiëren. Voorts wordt verwezen naar de toelichtingen bij de projecten FIV en Grip op inkoop.

Toelichting prestatie 1.2.6
Het vakgebied privacy krijgt steeds meer aandacht en vakafdelingen denken vaker aan de borging ervan in processen. Desondanks is de (beleidsmatige)basis voor privacy in de organisatie nog niet voldoende op orde. Ook is door capaciteitsproblemen binnen het privacy team, begeleiding en coördinatie naar de verwerkingsverantwoordelijke beperkt geweest. Dit betekent dat inhoudelijke privacydoelen mogelijk vertraagd worden. In de paragraaf ‘Interne beheersing’ zijn relevante ontwikkelingen uiteen gezet.

Toelichting prestatie 1.2.7 Planning en risico's
De in de themaplannen opgenomen verbeteracties lopen achter op de planning. Dit heeft vooral te maken met onderbezetting in het team van security officers, waardoor de thema's nauwelijks ondersteuning hadden in de eerste helft van het jaar bij het oppakken van de verbeteracties. Consequentie is dat bepaalde beveiligingsrisico's langer aanwezig zijn dan gepland.

Toelichting prestatie 1.4.1 Inhoud.
Om vakmanschap te kunnen leveren is het (ook) nodig dat onze medewerkers flexibel, vitaal en gezond zijn. Onderdeel van deze prestatie is dan ook het ziekteverzuim. Omdat het concernbrede ziekteverzuimpercentage hoger ligt dan het streefcijfer van maximaal 4,9%, kleurt deze prestatie rood. Het verzuimcijfer bedroeg over de maand april 6,25% en over de maand mei 5,8%. Het psychisch verzuim maakt nog steeds een groot onderdeel uit van ons verzuim waarbij een gedeelte van het psychisch verzuim mentaal arbeidsgebonden is. Andere gemeenten laten overigens een vergelijkbaar beeld zien.  

Toelichting prestatie 1.4.3 Inhoud
Onderdeel van deze prestatie is het aantal gevoerde R&O-gesprekken. In het R&O-gesprek maken medewerker en leidinggevende afspraken over de resultaten en ontwikkeling van de medewerker. Omdat het aantal gesprekken dat is vastgelegd in het dossier (geregistreerd) achter blijft, kleurt deze prestatie rood. In de afgelopen twaalf maanden is bij 38,3% van de medewerkers een R&O-gesprek vastgelegd in het dossier.

Toelichting prestatie 1.4.4 Planning
Onderdeel van deze prestatie is inclusie: ons streven om een afspiegeling te vormen van de (beroeps)bevolking. Omdat de 0-meting met betrekking tot culturele achtergrond van onze medewerkers niet in 2022 maar in 2023 plaats vindt kleurt deze prestatie rood. Het is niet gelukt om de meting in 2022 te laten plaatsen vinden mede vanwege een aantal vraagstukken bij het CBS mbt de barometer culturele diversiteit (het instrument waar we gebruik van maken)

Deze pagina is gebouwd op 08/28/2023 16:56:55 met de export van 08/28/2023 16:45:17