Kritische projecten

Programma 6

Programma 6 Apeldoorn activeert

Project naam

Behalen we onze doelen?

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

Ukraine

Toelichting

Financiën
Van het Rijk ontvangen we een bijdrage in de kosten van de opvang Oekraïne (kosten van de opvanglocaties, de uitvoeringskosten en het leefgeld voor Oekraïners in de gemeentelijke opvanglocaties). Dit bedrag is gebaseerd op een normbedrag van € 83,- per beschikbare opvangplek per dag.
Op basis van ons aantal beschikbare opvangplekken is de Rijksbijdrage (€ 31,0 miljoen) voldoende om onze kosten te dekken. Voor de zogenoemde vaste kosten (huur locaties, beveiliging, catering etc.) hebben we duidelijk hoe die zich dit jaar gaan ontwikkelen, we verwachten zo’n € 19 miljoen uit te geven.
Er zijn diverse ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op onze kosten en de bijbehorende rijksbijdrage. We zien dat de noodzaak tot het verblijf in de gemeentelijke opvang voor vluchtelingen voortduurt en langer is dan ingeschat. In 2023 starten we met een verkenning van de mogelijkheden tot het realiseren van tijdelijke huisvesting ter vervanging (op termijn) van en in aanvulling op een of meerdere opvanglocaties. Een deel van de huidige locaties is namelijk niet ingericht op opvang voor langere termijn. Bovendien kunnen we een verdere stijging van de lokale opvangopgave ook nog niet uitsluiten, gelet op de prognoses. In augustus geeft de staatsecretaris duidelijkheid over de omvang van de opvangopgave richting februari 2024. Mocht besloten worden tot een verdere verhoging van de landelijke opvangopgave dan zal opnieuw gekeken moeten worden naar de huidige contractuele verplichtingen van de opvanglocaties en mogelijk gezocht moeten worden naar een extra opvanglocatie. Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot hogere kosten dan waar we nu van uit gaan.

Daarnaast is de vergoeding van € 83,- per opvangplek ruim; niet alleen Apeldoorn, maar ook andere gemeenten komen ruim uit met deze vergoeding. Het Rijk heeft in 2022 tussentijds de bijdrage al eens verlaagd van € 100,- naar € 83,-. De staatsecretaris heeft aangegeven deze zomer het normbedrag van € 83,- te evalueren. Het risico is aanwezig dat het normbedrag nogmaals wordt verlaagd. Als het normbedrag wordt verlaagd dan is het geprognosticeerde voordeel direct een stuk lager.

Voor deze Q2 rapportage prognosticeren we nu een voordeel dat ligt tussen minimaal € 14 miljoen en  maximaal € 18 miljoen. Dit is inclusief € 6 miljoen voordeel dat bij de jaarrekening 2022 is meegenomen naar 2023, maar exclusief de geschetste ontwikkelingen, die nu niet financieel te maken zijn. Zodra we meer duidelijkheid hebben zullen we de raad via de periodieke raadsbrieven opvang Oekraïners hierover informeren.

Transitiekostenvergoeding & Verbouwing Christiaan Geurtsweg
Om de locatie Christiaan Geurtsweg geschikt te maken voor het opvangen van vluchtelingen uit Oekraïne zijn installatietechnische en bouwkundige aanpassingen aan de verouderde en uitgeleefde panden noodzakelijk. Gelet op de urgentie van de opvangopgave is voor de verbouwing een sterk verkorte aanbestedingsprocedure gehouden. Vervolgens is met de aannemer en onderaannemers een grondige nadere inventarisatie gemaakt van de benodigde aanpassingen aan het pand. Inmiddels zijn de werkzaamheden gestart.
Het Rijk vergoed de kosten voor de verbouwing. Momenteel is een voorschot toegekend op basis van een raming van de transitiekosten ad.
€ 3.668.841 en bedraagt de omvang van de aanneemsom € 3.663.834. Vergoeding vindt in principe plaats op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten of zo nodig in de SPUK uitkering Oekraïne wat betekent dat er geen dekkingsrisico is voor eventuele meerkosten.
Financiën
Van het Rijk ontvangen we een bijdrage in de kosten van de opvang Oekraïne (kosten van de opvanglocaties, de uitvoeringskosten en het leefgeld voor Oekraïners in de gemeentelijke opvanglocaties). Dit bedrag is gebaseerd op een normbedrag van € 83,- per beschikbare opvangplek per dag.
Op basis van ons aantal beschikbare opvangplekken is de Rijksbijdrage (€ 31,0 miljoen) voldoende om onze kosten te dekken. Voor de zogenoemde vaste kosten (huur locaties, beveiliging, catering etc.) hebben we duidelijk hoe die zich dit jaar gaan ontwikkelen, we verwachten zo’n € 19 miljoen uit te geven.
Er zijn diverse ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op onze kosten en de bijbehorende rijksbijdrage. We zien dat de noodzaak tot het verblijf in de gemeentelijke opvang voor vluchtelingen voortduurt en langer is dan ingeschat. In 2023 starten we met een verkenning van de mogelijkheden tot het realiseren van tijdelijke huisvesting ter vervanging (op termijn) van en in aanvulling op een of meerdere opvanglocaties. Een deel van de huidige locaties is namelijk niet ingericht op opvang voor langere termijn. Bovendien kunnen we een verdere stijging van de lokale opvangopgave ook nog niet uitsluiten, gelet op de prognoses. In augustus geeft de staatsecretaris duidelijkheid over de omvang van de opvangopgave richting februari 2024. Mocht besloten worden tot een verdere verhoging van de landelijke opvangopgave dan zal opnieuw gekeken moeten worden naar de huidige contractuele verplichtingen van de opvanglocaties en mogelijk gezocht moeten worden naar een extra opvanglocatie. Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot hogere kosten dan waar we nu van uit gaan.

Daarnaast is de vergoeding van € 83,- per opvangplek ruim; niet alleen Apeldoorn, maar ook andere gemeenten komen ruim uit met deze vergoeding. Het Rijk heeft in 2022 tussentijds de bijdrage al eens verlaagd van € 100,- naar € 83,-. De staatsecretaris heeft aangegeven deze zomer het normbedrag van € 83,- te evalueren. Het risico is aanwezig dat het normbedrag nogmaals wordt verlaagd. Als het normbedrag wordt verlaagd dan is het geprognosticeerde voordeel direct een stuk lager.

Voor deze Q2 rapportage prognosticeren we nu een voordeel dat ligt tussen minimaal € 14 miljoen en  maximaal € 18 miljoen. Dit is inclusief € 6 miljoen voordeel dat bij de jaarrekening 2022 is meegenomen naar 2023, maar exclusief de geschetste ontwikkelingen, die nu niet financieel te maken zijn. Zodra we meer duidelijkheid hebben zullen we de raad via de periodieke raadsbrieven opvang Oekraïners hierover informeren.

Transitiekostenvergoeding & Verbouwing Christiaan Geurtsweg
Om de locatie Christiaan Geurtsweg geschikt te maken voor het opvangen van vluchtelingen uit Oekraïne zijn installatietechnische en bouwkundige aanpassingen aan de verouderde en uitgeleefde panden noodzakelijk. Gelet op de urgentie van de opvangopgave is voor de verbouwing een sterk verkorte aanbestedingsprocedure gehouden. Vervolgens is met de aannemer en onderaannemers een grondige nadere inventarisatie gemaakt van de benodigde aanpassingen aan het pand. Inmiddels zijn de werkzaamheden gestart.
Het Rijk vergoed de kosten voor de verbouwing. Momenteel is een voorschot toegekend op basis van een raming van de transitiekosten ad.
€ 3.668.841 en bedraagt de omvang van de aanneemsom € 3.663.834. Vergoeding vindt in principe plaats op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten of zo nodig in de SPUK uitkering Oekraïne wat betekent dat er geen dekkingsrisico is voor eventuele meerkosten.

Koppeling met doelstelling / prestatie

Deze pagina is gebouwd op 08/28/2023 16:56:55 met de export van 08/28/2023 16:45:17