Opvolging en aanbevelingen
Via de kwartaalafsluiting rapporteren wij over de opvolging van de openstaande aanbevelingen van de accountant, het bericht concerncontroller, de RKC en de college-onderzoeken.
In bijlage A vindt u de opvolging aanbevelingen van de accountant, bericht concerncontroller en de RKC in relatie tot de P&C-documenten, specifiek de jaarrekening.
Jaar | Pagina rap- port | Actiepunt | Toelichting op actiepunt | Relatie met beheers- plan 2.0 | Actiepunten | Thema Concern R en E M O D en B Overstijgend | Hoofdproces | Proces- eigenaar | Prioriteit *** top ** hoog *belang- rijk | Start actie | Planning geborgd | Status: Op schema bijgesteld geborgd dubbeling niet overgenomen | Toelichting status juli 2023 | |
1 | 2020 PWC-i | 13 | Frauderisico-analyse | In 2020 is hiermee een start gemaakt. Breng verdere verdieping in de fraudeanalyse aan. | 3.6 Evalueren leren en IC | 4. Verdiep de fraude-analyse | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | okt-21 | okt-23 | bijgesteld | De nota interne beheersing en fraude wordt verder uitgewerkt. Dit zal plaatsvinden in de loop van het 3e kwartaal. |
2 | 2022 PWC-i | 4 en 9 | VIC | voldoende meerkrijgen 1e en 2e lijn | 3.6 Evalueren leren en IC | 3. Breng VIC op niveau en informeer raad over de voortgang | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken | jan-23 | Op schema | De inrichting van de verschillende controle lijnen in het kader van het 'drielijnen model' is een continue proces. Voor 2023 staan wederom voor de processen waar nog inspanning nodig is van de 1e en 2e lijn in het controlemodel hoog op de agenda. Vanuit de 3e lijn streven we ernaar om de 1e en 2e lijn meer in positie te brengen / te krijgen. | ||
3 | 2022 PWC-i | 4 en 9 | VIC | kwetsbaar qua capaciteit | 3.6 Evalueren leren en IC | 3. Breng VIC op niveau en informeer raad over de voortgang | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken | jan-23 | Op schema | De kwetsbaarheid van de derde lijn wordt deels ondervangen zodra de 1e en 2e meer in positie komt in het 'drielijnen' controlemodel. | ||
4 | 2020 PWC-i en 2021 9 | 33 | Inkomende subsidies | Er is geen centraal inzicht op de volledige verantwoording en de juiste afgrenzing van de ontvangen subsidies | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | D en B | Subsieverwerving en ontvangst | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | apr-21 | streven okt 2023 | bijgesteld | Op dit moment wordt druk gewerkt om de procesbeschrijving van inkomende subsidies te beschrijven (samenwerking van afdeling Concernzaken en Financiën), waarbij we na afronding medio juli het nieuwe proces aan de opdachtgever voorleggen ter accordering. |
5 | 2020 PWC-i en 2021 1 | 32 | Inkopen en betalingen | De organisatie heeft nog niet alle verplichtingen vastgelegd in de verplichtingenadministratie. | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | D en B | Financiële administratie | Afdelingshoofd Financiën en Control | top | 2020 | okt-23 | bijgesteld | We hebben inmiddels een belangrijke mijlpaal bereikt in de herinrichting van onze financiële administratie: de implementatie van de verplichtingenadministratie. We zijn nu nog bezig met het vullen door alle (oude) contracten op te halen en waar dit ontbreekt de benodigde informatie toe te voegen. |
6 | 2020 PWC-i en 2021 4 | 32 | Aanbestedingen | De rechtmatigheid van aanbestedingen in de eerste lijn is nog onvoldoende gewaarborgd. | 4.2.2 Doorontwikkeling Inkoop en aanbesteding | 7. Verbeter inkoop- en aanbestedingstraject | Overstij-gend | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | top | 2020 | kt 2023 | bijgesteld | Als gemeente willen en moeten wij rechtmatig en doelmatig handelen op onze contracten. Contractmanagement ligt aan de basis van een robuust en wendbaar inkoop- en beheerproces waarbij wij in control zijn. Contractmanagement richt zich op het registreren, beheren en managen van al onze inkoopcontracten. Tegelijkertijd gaat het ook over doelmatigheid. Nutten we contracten volledig uit? Worden prestaties geleverd en dragen die bij aan onze gemeentelijke doelstellingen. Het project “Grip op inkoop” richt contractmanagement in voor onze gehele organisatie. Wij starten met dit project om te komen tot het opstellen van een uniform proces (van behoefte tot contract) en het invoeren van een uniform systeem waarin we alle contracten gaan registreren en monitoren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de korte termijn (zomer 2023) en langere termijn (2024). De korte termijn geeft inzicht, per thema, in de contracten en contracthouders. Er wordt een ondersteuningsteam (contractbeheer) ingericht en er komt een actueel contractregister beschikbaar waaruit spendoverzichten kunnen worden gedraaid. Van hieruit kan meer worden gestuurd op rechtmatigheid. De lange termijn richt zich op een robuust en wendbaar inkoop- en beheerproces dat real time inzicht levert en contracthouders in staat stelt te sturen. Dit proces loopt van behoeftestelling tot beheer door vak afdelingen (contractmanagement), dit alles wordt ondersteund door een centraal systeem. |
7 | 2020 PWC-i en 2021 5 | 33 | Aanbestedingen | Het contractenregister is niet volledig ingericht. | 4.2.2 Doorontwikkeling Inkoop en aanbesteding | 7. Verbeter inkoop- en aanbestedingstraject | Overstijgend | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | top | 2020 | kt 2023 | bijgesteld | |
8 | 2020 PWC-i | 28 | Het grondbeleid van Apeldoorn | Zorg voor goede haalbaarheidsanalyses en maak de verantwoordelijkheden duidelijk. Maak een adequate maatschappelijke kosten en batenanalyse, omdat maatschappelijke exploitaties nieuw zijn bij Apeldoorn. | overige | 9. Het grondbeleid van Apeldoorn | R en E | Grondexploitatie | Afdelingshoofd Vastgoed en Grond | belangrijk | feb-20 | dec-23 | deels geborgd/ deels op schema | De Nota kostenverhaal wordt eind 2023 aan het college voorgelegd. De Notitie strategische verwervingen is vastgesteld. |
9 | 2020 PWC-i, 2021 ICT 1, 2022 ICT 1 | 34 | IT | Er is geen sprake van een derdenverklaring in relatie tot uitbestede IT processen van TotalLink en ZorgNed | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Contract- en leveranciers management ICT | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | dec-23 | bijgesteld | Onveranderd in verband met prioriteitsstelling als gevolg van onderbezetting. Afgestemd wordt of dit bij de afdeling Informatie hoort of bij de proceseigenaren |
10 | 2020 PWC-i en 2021 ICT 2 | 34 | IT | Het proces rondom doorstroming van medewerkers rondom de uitkeringsadministratie verloopt niet goed. | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Beheer applicaties en ICT-infrastructuur | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | dec-23 | bijgesteld | Er lopen diverse trajecten om het tijdig toekennen en intrekken van toegangsrechten van medewerkers te verbeteren. |
11 | 2020 PWC-i en 2021 12 en 13 | 33 | WMO en Jeugd | De interne beheersmaatregelen in de eerste lijn zijn niet altijd zichtbaar (waaronder bij de indicatiestelling en het toekenningsbesluit (omvang/duur), maar de daadwerkelijke invoer). | overige | 12. Los knelpunten WMO Jeugd op | M O | Jeugdzorg en WMO (uitvoering) | Teammanager Administratie WMO, Jeugd Relatiebeheer en teammanager WMO | hoog | jan-21 | - | bijgesteld | De implementatie is afgerond. In Zorgned is een duidelijke scheiding aangebracht qua autorisaties (en daarmee functies) in wie welke werkzaamheden mag uitvoeren. |
12 | 2022 PWC-i ICT 2 | 44 | IT | Geen periodieke controles op toegekende autorisaties en handelingen door accounts met uitgebreide rechten | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Beheer applicaties en ICT-infrastructuur | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | Op schema | Onderhanden | ||
13 | 2022 PWC-i | Subsidies (verstrekt) | Controles bij verstrekte subsidies in 1e lijn vinden onvoldoende zichtbaar plaats | overige | 11. Los knelpunten in het subsidieproces op | D en B | Subsidieverstrekking en bijdragen | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | sep-23 | Op schema | Op dit moment ligt de uitrol van Key2subsidies in de planning voor september zodat het we het proces kunnen vereenvoudigen, verantwoordelijkheden neer te leggen waar ze horen, en meer overzicht en controle te hebben op subsidies. | |||
14 | 2022 PWC-i | 18/19 | Rechtmatigheids-verantwoording | Opzet: rechtmatigheidsverantwoording: neem de raad en het college goed mee bij nieuwe ontwikkelingen en de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording | 3.6 Evalueren leren en IC | 5. veranker rechtmatigheidsver-antwoording | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Concernzaken | Belangrijk | Q1-2023 | Turap 2023 | Op schema | De nota rechtmatigheidsveranwoording is ambtelijk gereed en in Q3 zal voor de noodzakelijke besluitvorming worden gezorgd |
15 | PWC-I 2022 | Betaalorganisatie | Betaalbestanden uit diverse subadministraties worden niet altijd gecontroleerd | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | Overstij-gend | Betaal-organisatie | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2023 | Op schema | Dit aandachtspunt wordt opgepakt in Q3. | ||
16 | PWC-I 2022 | Prestatielevering | Meer consistentie is gewenst in de (wijze van) vastlegging van prestatieverklaring (algemeen) | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | Overstij-gend | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | 2023 | bijgesteld | Met de invoering van de eerder genoemde procurementmodule verandert ook de vastlegging van de prestatielevering; dit wordt nader opgepakt na implementatie van de module, waarbij we deze aanbeveling in meenemen. | ||
NIEUW | ||||||||||||||
17 | 2022 PWC jr | 22 | Voorspellend vermogen | Kijk kritisch naar het voorspellend vermogen, gezien de ontwikkelingen en grote opgaven | 3.6 Evalueren leren en IC | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | belangrijk | 2022 | feb-24 | op schema | Wij zullen vanuit de rapportage Grote Verschillen een vergelijking/analyse maken ten opzichte van de bij de Turap gemelde afwijkingen. Hetzelfde bij de jaarrekening t.o.v. de rapportage Grote Verschillen. |
18 | 2022 PWC jr | 24 | Paragraaf | Actualiseer kadernota Verbonden Partijen (2015) | 3.1 Doorontwikkeling verantwoordings- rapportages | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstij-gend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2023 | feb-24 | op schema | Planning is om een geactualiseerde kadernota verbonden partijen vastgesteld te hebben voorafgaand aan de vaststelling van het jaarverslag 2023. |
19 | 2022 PWC jr | 35 | Rechtmatigheids-verantwoording | Regels voor begrotingsonrechtmatigheid dienen juist in de financiële verordening te worden vastgelegd; belangrijk om te kijken of huidige invulling in lijn is met landelijke richtlijnen en interpretaties | 3.6 Evalueren leren en IC | 5. veranker rechtmatigheidsver-antwoording | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | okt-24 | op schema | Wij stellen hierover in Q3 een advies op, waarbij we aansluiten op de kadernota rechtmatigheid. |
20 | 2022 PWC jr | 39 | Interne controle | Voer meer interne kwaliteitsreviews uit op opgeleverde documentatie | 3.6 Evalueren leren en IC | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | op schema | We halen concreet werkzaamheden naar voren zodat de druk in het jaarrekeningtraject wordt verminderd en meer ruimte is voor de interne kwaliteitstoets. Bij Q3 staat een harde afsluiting gepland waarbij we gaan proefdraaien voor de jaarrekening. Essentie dossiers (SiSa/ GREX) worden momenteel al opgestart. | |
21 | 2022 PWC jr | 5 | Presatielevering Zorg | verbeteren vastlegging klachtregistraties en voeren van accountmanagersgesprekken voor aanbieders < € 1,0 mln | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | MO | Jeugdzorg en WMO (uitvoering) | Teammanager Administratie WMO, Jeugd Relatiebeheer en teammanager WMO | hoog | 2023 | dec-23 | op schema | Er is een andere werkwijze ingevoerd voor de vastleggen van klachten. De klachten worden gedeeld met KEA en worden meegenomen in de contacten met aanbieders. De interne werkgroep zal hierover in 2022 ook een advies uitbrengen |
22 | 2022 PWC jr | 23 | BBV | geen duidelijk onderscheid tussen borgstellingen en garantstellingen | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | okt-24 | op schema | In kwartaal 3 zal dit nader worden uitgewerkt |
23 | 2022 PWC jr | 23 | BBV | de toelichting op de bijlage incidentele baten en lasten mag nog wat duidelijker | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | belangrijk | 2023 | okt-24 | op schema | Dit wordt in kwartaal 3 nader uitgewerkt als voorbereiding op jaarrekenig 2023 |
24 | 2022 B.CC | P&C-cyclus | Realisatie- en uitvoeringskracht | 3.6 Evalueren leren en IC | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | op schema | Dit jaar en komend jaar wordt de MPB omgevormd naar een indeling op basis van de brede welvaart. Dat heeft onze focus. De overige P&C rapportages, waaronder de Turap, verbeteren we geleidelijk op vorm, leesbaarheid en concreetheid. Daarnaast heeft de raad heel recentelijk het college gevraagd om een midterm en om meerdere momenten voor reflectie. Daarvoor zullen we informatie moeten aanleveren. Over de inhoud en het proces wordt tijdens de MPB-bespreking besloten. | ||
Nader af te hechten in overleg met de accountant (september 2023) | ||||||||||||||
A | 2020 PWC-i en 2021 8 | 33 | Administratie en vastlegging | Geen adequate interne beheersingsmaatregelen omtrent de afgrenzing van kosten en investeringen | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | D en B | Financiële administratie | Team Financiële realisatie | belangrijk | - | jun-23 | geborgd | Dit is voldoende geborgd door data-analyses op factuurregelniveau rond het jaareinde. Daarnaast doen we een uitvraag bij de 3e kwartaalrapportage naar de overloop van exploitatie (ROP) en kredieten. De resultaten laten we vaststellen door de directie, waardoor de 1ste lijn (directie) nu een expliciete rol heeft. |
B | 2020 PWC-i en 2021 10 | 33 | Omgevings- vergunningen | De tarieven kunnen worden gewijzigd zonder zichtbare autorisatie vooraf. | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 6. Los knelpunten omgevingsvergunningen op | R en E | Omgevingsvergunning | Afdelingshoofd Omgevingsrecht en Vergunningen | belangrijk | sep-21 | jun-23 | geborgd | Dit is vanaf 2021 opgepakt en afgerond. Er is een procesbeschrijving van de werkwijze, die voor 2021 en 2022 is gevolgd. Het stuk is naar het IC team gestuurd. |
C | 2020 PWC-i en 2021 ICT 3 | 34 | IT | De rapportages uit de rapportage ‘tool’ LIAS doorlopen niet het generieke wijzigingsproces. | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Beheer applicaties en ICT-infrastructuur | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | jun-23 | geborgd | Dit gaat om het versiebeheer en mandaatbeheer van de jaarrekening. Het afgelopen jaar is daar i.o.m. met PWC (jaarrekening team) flink ingezet op een audit trail, dit als randvoorwaarde voor de digitale handtekening. Het verkrijgen van die handtekening geeft aan dat dit proces inmiddels beheerst is. |
D | PWC-I 2022 | IT | De rapportages uit de rapportagetool (Lias) worden niet zichtbaar getest | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | Concern | Applicatie | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2022 | jun-23 | geborgd | betreft een aandachtspunt, dat wij in 2023 gaan oppakken. Controles an sich worden wel uitgevoerd; met name punt van zichtbaar maken is aandachtspunt. | |
GEREED | ||||||||||||||
1 | 2019 RKC-6 | 10 | Ratio weerstandsvermogen | Geef vanuit de raad een norm mee aan het college. Bespreek daardoor weerstandsvermogen in totaliteit t.o.v. risico's | 3.1 Doorontwikkeling verantwoordings- rapportages | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofden F&C en Concernzaken | belangrijk | sep-21 | jun-23 | geborgd | De nota interne beheersing en fraude is 13 mei door de raad vastgesteld, waarbij via amendement de minimum weerstandsration op 1,7 is vastgesteld. |
2 | 2022 PWC-i | P&C-cyclus | Uitdaging is de rapportagestructuur nu meer te verankeren in de bestaande PC-cyclus | 3.1 Doorontwikkeling verantwoordings- rapportages | 2. Interne beheersing | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofden F&C en Concernzaken | belangrijk | 2023 | jul-23 | geborgd | De VIC rapporteert in de kwartaalrapportages over bevindingen voortkomend uit de verbijzonderde interne controles | |
3 | 2022 PWC jr | 36 | Klimaat en duurzaamheid | Laat klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen onderdeel zijn van de P&C-cyclus | 3.1 Doorontwikkeling verantwoordings- rapportages | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | belangrijk | 2023 | geborgd | •De maatschappelijke rol en taak van de gemeente Apeldoorn gericht realisatie van klimaatverdrag van Parijs is geborgd in het programma Energietransitie. Dit programma heeft een inhoudelijk koers beschreven en een actieprogramma 2023 opgesteld. | |
4 | 2022 PWC jr | 23 | BBV | m.i.v. jaarrekening 2023 per grondexploitaties inzicht in de nog te maken kosten en nog te realiseren opbrengsten | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | Geborgd | Dit zal worden opgevolgd met ingang van jaarrekening 2023 |
In bijlage B vindt u de opvolging aanbevelingen van de overige RKC- en collegeonderzoeken. Deze zijn met name gericht op doelmatigheidsaspecten.
Nummer | Pagina rapport | Actiepunt | Planning geborgd (maand) | Toelichting status 2023 | Proces- eigenaar | |
---|---|---|---|---|---|---|
Evenementen Apeldoorn juni 2021 | ||||||
1 | 12 | Evalueer het huidige beleid en stel nieuw beleid op, waarin onder andere de aanpassingen in de uitvoeringspraktijk sinds De levendige stad zijn opgenomen | okt-23 | De aanbevelingen worden meegenomen bij de actualisatie van het evenementenbeleid. We zitten nu middenin het proces van actualisatie. Planning PMA en Raad voor vaststelling is 5 oktober en 12 oktober 2023. | Vitaal en Ondernemend Apeldoorn | |
2 | 13 | Baseer het nieuwe beleid op Apeldoornse kernwaarden en doelen die op elkaar aansluiten en herkenbaar zijn voor de inwoners | idem | idem | idem | |
3 | 13 | Ontwikkel verschillende scenario’s voor het evenementenbeleid | idem | idem | idem | |
4 | Denk na over de balans tussen budget en doelen zodat de doelen haalbaar zijn | idem | idem | idem | ||
5 | 14 | Creëer een integraal afwegingskader voor het geheel aan evenementensubsidies | idem | Vooralsnog gaan nog met de huidige aanpak door. Een herziening is mogelijk na vaststelling van het nieuwe evenementenbeleid in 2023 | idem | |
Nummer | Pagina rapport | Actiepunt | Planning geborgd (maand) | Toelichting status 2023 | Proces- eigenaar | |
Toezicht en Handhaving Openbare Orde en Veiligheid Maart 2021 | ||||||
6 | 13 | 1. Aan College Draag zorg voor een geactualiseerd handhavingskader en maak een duidelijker koppeling tussen de verschillende indicatoren en doelstellingen | mrt-23 | De visie van PTH over handhaving Omgevingsrecht is nog niet gereed. Dit o.a. door het verschuiven van de invoeringsdatum Omgevingswet. De bedoeling is om in Q4de visie te schrijven en dan in q1 2024 te presenteren in de raad. | Concernzaken | |
Nummer | Pagina rapport | Actiepunt | Planning geborgd (maand) | Toelichting status 2023 | Proces- eigenaar | |
Thuiszitters een Zorg 2021 | ||||||
7 | 13 | College: rapporteer SMART over schoolverzuim en thuiszitten en maak daarmee de opbrengsten van de preventieve aanpak inzichtelijk. | nov-23 | Met de Samenwerkingverbanden en het CJG bespreken we per kwartaal de verzuimcijfers. Hierdoor krijgen we meer zicht op de wereld achter de cijfers en zullen we ook beter in staat zijn om de doelen in de vernieuwde MPB meer SMART te formuleren. | Beleid Maatschappelijke ontwikkeling | |
8 | 13 | College: evalueer samen met de betrokken professionals (CJG, scholen en leerplicht) of de vernieuwde regieafspraken worden nageleefd en effectief zijn. | geborgd | In juni 2023 is het protocol in het OOGO ingebracht en vastgesteld. | idem | |
9 | 14 | College: creëer een frictiebudget tussen onderwijs en zorg. | geborgd | De samenwerkingsverbanden, scholen en CJG hebben een matrix onderwijs-jeugdhulp ontwikkeld welke inzicht geeft in de (financiële) verantwoordelijkheid van de ondersteuning op school. Een frictiebudget blijkt niet haalbaar omdat daarin onderwijs- en zorggelden vermengd zouden worden. In deze gaat het vooral om het daadkrachtig kunnen handelen. Dat is met de bovengenoemde matrix bewerkstelligd. | idem | |
10 | 14 | College en raad: plan jaarlijks gesprekken met (ouders van) thuiszittende leerlingen om te praten over hun ervaringen met de organisatie en uitvoering van het gerealiseerde ondersteuningsaanbod. | geborgd | CJG en Samenwerkingsverbanden voeren al regelmatig gespreken met ouders bij complexe situaties. Door het rapport is er meer aandacht gekomen voor thuiszitters en is er door de samenwerkingsverbanden een oudersteunpunt ingericht voor alle vragen en opmerkingen voor ouders. | idem | |
Nummer | Pagina rapport | Actiepunt | Planning geborgd (maand) | Toelichting status 2023 | Proces- eigenaar | |
Collegeonderzoek Lobby 2021 | ||||||
11 | 14 | Houdt en structureer de periodieke besprekingen (PMA) over lobby aan de hand van een periodiek bijgewerkt overzicht op met alle lobbydoelstellingen & voortgang. | geborgd | We komen periodiek in de PMA. We nemen dan een presentatie mee waarin we toelichting geven op wat we doen, hebben gedaan en wat we op de planning hebben staan. | Concernzaken | |
12 | 14 | Formuleer lobbydoelstellingen zo SMART mogelijk, met aandacht voor de verschillende typen doelen & resultaten t.b.v. transparantie, draagvlak en effectiviteit. | geborgd | Zie lobbyagenda | idem | |
13 | 19 | Vier successen intern maar benoem ook wat niet is gelukt en waarom. | geborgd | We doen dit in de wekelijkse PO die we hebben (zie bij overlegstructuren) | idem | |
14 | 19 | Analyseer successen en mislukte trajecten snel en helder, betrek hier het college bij en deel de resultaten (zowel positief als negatief) binnen de organisatie. | geborgd | We doen dit in de wekelijkse PO die we hebben (zie bij overlegstructuren) en ook spreken we collegeleden individueel en gezamenlijk. Ook hebben we een nieuwsbrief opgezet waarin resultaten (vooral positief) worden gedeeld. | idem | |
Nummer | Pagina rapport | Actiepunt | Planning geborgd (maand) | Toelichting status 2023 | Proces- eigenaar | |
Collegeonderzoek Duurzaamheid | ||||||
15 | 4 | Operationaliseer ambities en opgaven naar doelen, resultaten en activiteiten | nov '23 | Voor klimaatadaptatie (en natuur) is in juni 2023 door het college een werkagenda vastgesteld. Deze wordt na de zomer voorgelegd aan de gemeenteraad. Daar is de ambitie (vanuit de omgevingsvisie) uitgewerkt in doelen, resultaten, activiteiten en middelen. Voor circulaire economie blijft dat minder scherp. Voor Energietransitie wordt nu gewerkt aan het uitvoeringsprogramma t.b.v. de Energietransitie. | Omgevings beleid | |
16 | 4 | Sluit de gemeentelijke P&C-documenten en andere sturingsinformatie beter aan op strategische doelen en programma's | nov '23 | Eerste resultaten moeten zichtbaar worden in de nieuwe opzet van de MPB. Daar sluiten we aan bij 'Brede Welvaart' alsook de Omgevingsvisie en de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling | idem |