Programma

Programma 6 - Apeldoorn activeert

Prestaties

Programma 6 Apeldoorn activeert

1. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Meer inwoners doen naar vermogen mee door werk, scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief

1.1.1 In 2026 stroomt 80% van de inwoners die binnen 12 maanden bemiddelbaar zijn naar betaalde (deeltijd) arbeid, door of uit naar een duurzame betaalde (deeltijd) arbeidsmarktplaats (participatieladder trede 5 of 6 van de participatieladder).

1.1.2 In 2026 heeft 90% van de inwoners die ontwikkelbaar is naar trede 3 t/m 6 van de participatieladder een plan van aanpak gericht op het zetten van stappen op het gebied van re-integratie, participatie, scholing en/of zorg.

1.1.3 In 2026 stromen meer nieuwkomers na een intensief inburgeringstraject duurzaam door naar werk of maatschappelijke activiteiten dan in 2021.

1.1.4 In Apeldoorn zetten onderwijs, bedrijfsleven en overheid zich gezamenlijk in voor werkzekerheid van inwoners zodat zij niet (opnieuw) uitkeringsafhankelijk worden.

1.1.5. We zetten in op regelluwe bijstand waarin vertrouwen in onze inwoners centraal staat.

1.2 Meer inwoners komen uit met hun inkomsten

1.2.1 In 2023 hebben we een armoede-aanvalsplan opgesteld waar schuldhulpverlening aan inwoners en ondernemers ook deel van uitmaakt.

1.2.2 60% van de aanvragers die een beroep doen op de Participatiewet krijgen uiterlijk 2 dagen na het eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op een uitkering, uitsluitstel over het toekennen van de uitkering.

1.2.3 Wij stimuleren de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen.

1.3 Minder inwoners hebben problematische schulden, hen bieden we ondersteuning aan om weer regie te krijgen op hun financiële zelfredzaamheid.

1.3.1 In 2024 is onze vroegsignalering zo effectief dat we minimaal 95% van de gemelde inwoners een advies hebben gegeven waarmee de (financiële) problemen opgelost kunnen worden.

1.3.2 In 2026 is het percentage jeugdigen (< 27 jaar) in de schuldhulpverlening gedaald ten opzichte van 2022 (uitgedrukt als percentage van alle Apeldoorners).

1.3.3 In 2026 zijn inwoners met problematische schulden dusdanig geholpen dat ze tenminste 3 jaar na afloop van een schuldhulpverleningstraject vrij van grote financiële zorgen zijn.

1.4 We spelen flexibel in op korte- en lange termijn vraagstukken op de (regionale) arbeidsmarkt

1.4.1 In 2023 heeft de hernieuwde samenwerking in de arbeidsmarktregio geleid tot snellere en effectievere dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden ten opzichte van 2022

1.4.2 In 2023 hebben wij actief onze Apeldoornse speerpunten ingebracht bij onze strategische partners (oa 1.000 banen in de gezondheid, 1.000 in techniek, impact ondernemen, uitbreiding van de samenwerking met partners in onderwijs en bedrijfsleven)

1.4.3 In 2023 zijn we met onze partners in gesprek over de aantallen benodigde instrumenten die wij en onze (regionale) partners inzetten en over de effectiviteit daarvan.

1.4.4 In 2023 zijn t.o.v. 2022 meer ondernemers actief met de sociale opgave om de brede welvaart voor inwoners te vergroten, vooral voor hen die geen plek op de arbeidsmarkt hebben. Wij ondersteunen actief door middel van het expertisecentrum SROI.

1.5 Meer inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om deel te kunnen nemen aan de samenleving

1.5.1 In 2026 is het percentage laaggeletterden dat deelneemt aan een formeel educatieprogramma (Wet educatie beroepsonderwijs) ten opzichte van 2022 met 25% gestegen.

1.5.2 In 2026 is het percentage laaggeletterden dat deelgenomen heeft aan een non-formeel taalaanbod ten opzichte van 2022 met 25% gestegen.

1.5.3 In 2026 is het aantal Apeldoornse werkgevers dat een scholingsaanbod gericht op basisvaardigheden organiseert voor eigen werknemers ten opzichte van 2022 met 10% gestegen.

Toelichting

Toelichting 1.2.1
Het actieplan armoede is begin april 2023 vastgesteld en we zijn voortvarend aan de slag. Regelingen zijn technisch klaar gezet, de uitvoering geïnformeerd over de nieuwe regelingen, en we betrekken inwoners en maatschappelijke partners bij de uitvoering. Vier ontwikkelingen kunnen financieel invloed hebben:

1.   Naar verwachting houden we middelen over op uitvoeringsbudget voor armoedebestrijding, dit gaat niet ten koste van de uitvoering.
2.   We zien het gebruik van de regelingen toenemen, maar we bereiken nog niet iedereen. Dat is ook niet gek; we zijn pas net gestart. Daartoe zetten we onderstaande beheersmaatregelen in.
3.   We hebben landelijke wetgeving nodig om de lokale energietoeslag - een belangrijke actie - te kunnen toekennen. We gaan er vooralsnog vanuit dat deze wetgeving later dit jaar volgt, en de gemeente de lokale energietoeslag kan uitkeren aan wie daar recht op heeft.  
4.   Het Rijk schat in dat het beroep op de bijzondere bijstand toeneemt. Via de meicirculaire zijn hiervoor extra middelen voor gemeenten beschikbaar gesteld.

Het actieplan is sinds kort in uitvoering, na positieve besluitvorming in de Raad in april jl. Daarmee is het nu nog te vroeg in het jaar om van deze 4 ontwikkelingen concreet te maken wat dit betekent voor het budget.

Bijsturing nodig?
We voeren de acties uit het actieplan conform uit. Zo zijn onder andere de aanpakkers gestart en zij informeren inwoners over de regelingen uit het actieplan armoede. Ook communiceren we breed over het actieplan en de regelingen, bijvoorbeeld via de uitgebreide brochure die begin juli bij Stadspashouders is bezorgd.

In het najaar informeren we de Raad over de hierboven genoemde vier ontwikkelingen en mogelijke andere ontwikkelingen.

Toelichting 1.3.1
Op dit moment wordt het percentage van 95% niet behaald. In het kader van vroegsignalering worden meldingen op twee manieren opgepakt, schriftelijk via een brief of door direct telefonisch contact te leggen met de inwoner of deze thuis te bezoeken. De hoogte van de achterstand is hiervoor bepalend. In alle gevallen wordt er advies gegeven aan de inwoners, met uitzondering van de inwoners die al bekend zijn bij schuldhulpverlening van de gemeente omdat daar een extra advies niet nodig is. Regelmatig kunnen wij de gemelde inwoners echter telefonisch niet bereiken of blijkt dat een persoon niet op het doorgegeven adres woont. Van de inwoners die wij wel bereiken, willen sommige inwoners geen ondersteuning/hulp van de gemeente aanvaarden. De vraag of de inwoner ons advies opvolgt, is aan de inwoner zelf. Vroegsignalering is en blijft immers vrijwillig.

Bijsturing nodig?
We treffen beheersmaatregelen door te prioriteren in de meldingen die we via directe communicatie (bellen of huisbezoek) oppakken. We zetten gericht in op inwoners waarbij de ondersteunings-/hulpvraag het grootst is. We denken dat zij de hulp echt nodig hebben en daardoor eerder geneigd zijn de hulp te accepteren. Daarnaast verkennen we mogelijkheden om andere partijen bij vroegsignalering te betrekken.

Deze pagina is gebouwd op 08/28/2023 16:56:55 met de export van 08/28/2023 16:45:17