Programma 9 Stedelijke en ruimtelijke ontwikkeling | ||||||||||||
Strategische programma's | Behalen we onze doelen? | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
Programma Binnenstad | ||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||
In zijn algemeenheid is de Binnenstad een gebied met doorlopende dynamiek. Omdat er voortdurend beweging zit op alle aspecten waarop gerapporteerd moet worden is een simpele positieve- of negatieve afwijking "te kort door de bocht" geformuleerd. Wat vandaag negatief afwijkt kan morgen tot een positieve uitkomst gebracht zijn. In de Binnenstad wordt volop gewerkt aan de algehele gebiedsontwikkeling met behulp van onder meer functiekaart die zijn voltooiing nadert. Omdat alle ontwikkelingen zich afspelen in de bij de Binnenstad bijbehorende dynamiek staan alle scores op groen met in deze Turap separaat genoemd de belangrijkste aandachtspunten zoals de Oranjerie en het Griftpark. | ||||||||||||
Kanaalzone | ||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||
Risico: De huidige hoge bouwkosten, rentekosten, het landelijk huurbeleid en de betaalbaarheid van projecten zet de businesscase van projecten onder druk. De woningcorporaties kunnen de (kost)prijs die de ontwikkelaars rekenen niet meer betalen. Op locaties van projectontwikkelaars is het lastig om aan de prestatieafspraken die de gemeente heeft gemaakt met de lokale woningcorporaties te kunnen voldoen. Kanaalzone algemeen: Het MER-traject (milieueffect-rapportage) voor Kanaal Noord loopt. Er is een onderzoek gestart naar realisatie van een HUB's in combinatie met de exploitatie(s). Er wordt gewerkt aan het ontwerp van de eerste fiets-/voetgangersbrug over het kanaal. Het ontwikkelplan voor de Zwitsal-locatie zal naar verwachting na de zomer gereed zijn. Het onderzoek naar opties voor het verluwen van de Vlijtseweg is gestart. De start bouw van Short Stay is dit jaar voorzien. |