Pitch
Op het taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie verwachten we een voordelig saldo die zal liggen tussen € 14 miljoen en € 18 miljoen. Dit voordeel is het gevolg van een verwachte rijksbijdrage die hoger is dan wat wij aan kosten verwachten te maken in het kader van de opvang Oekraïners.
Lasten | Baten | (bedragen x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | V/N | Bedrag | V/N | I/S | Saldo | V/N |
Opvang Oekraïne | € -22.650 | N | € 40.700 | V | I | € 18.050 | V |
Wet Kinderopvang | € -215 | N | € -15 | N | I | € -230 | N |
Wet Inburgering | € -2.696 | N | € 2.696 | V | € - | V | |
Totaal | € -25.561 | N | € 43.381 | V | I | € 17.820 | V |
Detail
Opvang Oekraïne
Opvangkosten (SPUK)
Van het Rijk ontvangen we een bijdrage in de kosten van de opvang Oekraïne (kosten van de opvanglocaties, de uitvoeringskosten en het leefgeld voor Oekraïners in de gemeentelijke opvanglocaties). Dit bedrag is gebaseerd op een normbedrag van € 83,- per beschikbare opvangplek per dag.
Op basis van ons aantal beschikbare opvangplekken is de Rijksbijdrage (€ 31,0 miljoen) voldoende om onze kosten te dekken. Voor de zogenoemde vaste kosten (huur locaties, beveiliging, catering etc.) hebben we duidelijk hoe die zich dit jaar gaan ontwikkelen, we verwachten zo’n € 19 miljoen uit te geven.
Er zijn diverse ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op onze kosten en de bijbehorende rijksbijdrage. We zien dat de noodzaak tot het verblijf in de gemeentelijke opvang voor vluchtelingen voortduurt en langer is dan ingeschat. In 2023 starten we met een verkenning van de mogelijkheden tot het realiseren van tijdelijke huisvesting ter vervanging (op termijn) van en in aanvulling op een of meerdere opvanglocaties. Een deel van de huidige locaties is namelijk niet ingericht op opvang voor langere termijn. Bovendien kunnen we een verdere stijging van de lokale opvangopgave ook nog niet uitsluiten, gelet op de prognoses. In augustus geeft de staatsecretaris duidelijkheid over de omvang van de opvangopgave richting februari 2024. Mocht besloten worden tot een verdere verhoging van de landelijke opvangopgave dan zal opnieuw gekeken moeten worden naar de huidige contractuele verplichtingen van de opvanglocaties en mogelijk gezocht moeten worden naar een extra opvanglocatie. Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot hogere kosten dan waar we nu van uit gaan.
Daarnaast is de vergoeding van € 83,- per opvangplek ruim; niet alleen Apeldoorn, maar ook andere gemeenten komen ruim uit met deze vergoeding. Het Rijk heeft in 2022 tussentijds de bijdrage al eens verlaagd van € 100,- naar € 83,-. De staatssecretaris heeft aangegeven deze zomer het normbedrag van € 83,- te evalueren. Het risico is aanwezig dat het normbedrag nogmaals wordt verlaagd. Als het normbedrag wordt verlaagd dan is het geprognosticeerde voordeel direct een stuk lager.
Voor deze Q2 rapportage prognosticeren we nu een voordeel dat ligt tussen minimaal € 14 miljoen en maximaal € 18 miljoen. Dit is inclusief € 6 miljoen voordeel dat bij de jaarrekening 2022 is meegenomen naar 2023, maar exclusief de geschetste ontwikkelingen, die nu niet financieel te maken zijn. Zodra we meer duidelijkheid hebben zullen we de raad via de periodieke raadsbrieven opvang Oekraïners hierover informeren.
Transitiekostenvergoeding & Verbouwing Christiaan Geurtsweg
Om de locatie Christiaan Geurtsweg geschikt te maken voor het opvangen van vluchtelingen uit Oekraïne zijn installatietechnische en bouwkundige aanpassingen aan de verouderde en uitgeleefde panden noodzakelijk. Gelet op de urgentie van de opvangopgave is voor de verbouwing een sterk verkorte aanbestedingsprocedure gehouden. Vervolgens is met de aannemer en onderaannemers een grondige nadere inventarisatie gemaakt van de benodigde aanpassingen aan het pand. Inmiddels zijn de werkzaamheden gestart.
Het Rijk vergoed de kosten voor de verbouwing. Momenteel is een voorschot toegekend op basis van een raming van de transitiekosten ad.
€ 3.668.841 en bedraagt de omvang van de aanneemsom € 3.663.834. Vergoeding vindt in principe plaats op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten of zo nodig in de SPUK uitkering Oekraïne wat betekent dat er geen dekkingsrisico is voor eventuele meerkosten.
Wet Kinderopvang
Op het budget Wet kinderopvang medische indicatie verwachten we meer uit te geven dan begroot. Deze wet regelt dat gemeenten inwoners kunnen compenseren als zij niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag waar de thuissituatie er wel om vraagt dat kinderen naar een kinderopvang gaan. Het budget is voornamelijk bedoeld voor een korte periode van opvang (half jaar), we zien dat in verscheidene situaties het noodzakelijk is om kinderen voor een langere periode naar de kinderopvang te laten gaan, waardoor we meer uitgeven (€ 200.000,-) dan we hebben begroot.