Programma 7 Maatschappelijke ondersteuning | Blijven we binnen budget? | Bedragen x €1.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Financieel overzicht | Begroting | Prognose | Verschil | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 10.904 | 10.779 | 125 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven rapportagegrens
Detail | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 20.739 | 19.920 | 819 | 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen ToelichtingPitch Op het taakveld wijkteams verwachten we ten opzichte van de begroting een voordeel van € 0,8 miljoen in 2023. Dit is het grotendeels het gevolg van lagere uitgaven op de organisatiekosten van de stedelijke expertiseteams (SET).
Detail Organisatiekosten Stedelijke expertiseteams (SET) Net als vorig jaar verwachten we dat de organisatiekosten van de stedelijke expertiseteams (SET) in 2023 lager uitvallen dan begroot, ongeveer € 0,7 miljoen. In 2022 werd dit veroorzaakt doordat de zorgorganisaties binnen het netwerk van de stedelijke expertiseteams moeite hadden om de benodigde personele bezetting volledig te realiseren. Tot op heden zien we in 2023 dat de huidige capaciteit van deze organisaties voldoende is om onze inwoners op een doelgerichte manier te helpen waarbij het budget niet volledig besteed wordt. Voor de begroting 2024 en verder zijn deze al bijgesteld. Bij de vraag om meer regie te voeren op jeugdzorg en veiligheid ( SET) blijft monitoring en eventuele bijstelling van de capaciteit noodzakelijk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | 216 | 216 | 6.5 Arbeidsparticipatie ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven rapportagegrens. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 10.031 | 9.729 | 302 | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) ToelichtingPitch Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo) verwachten we een voordeel van ruim € 0,3 miljoen in 2023. Dit voordeel is het gevolg van een onderbesteding op het Collectief vervoer, vanwege een lagere gebruiksgraad van het vraagafhankelijk vervoer PlusOV. Daarentegen zien we een nadeel op de woonvoorzieningen, wat te maken heeft met het grillige en onvoorspelbare verloop.
Detail Woonvoorzieningen Collectief vervoer WMO Onderbesteding Collectief vervoer WMO ontleent zich aan een lagere gebruiksgraad van het vraagafhankelijk vervoer PlusOV t.o.v. vóór Corona. Volume collectief vervoer blijft daarbij steken op 70% van het niveau van vóór Corona. Zodoende vallen de kosten lager uit. Het budgetoverschot van €526k is een doorrekening van de kosten Q1 en Q2 PlusOV en de kosten regiefunctionaris (afwijking €207k totaal), plus €319k budget vanuit 2022 welke niet was opgenomen in de balanspost. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 37.180 | 36.564 | 616 | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ ToelichtingPitch Op het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ verwachten we in 2023 een voordeel van ongeveer € 0,6 miljoen. Dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een volumegroei die lager is dan verwacht bij huishoudelijke hulp. Daarnaast zien we een lichte daling in de afname van PGB. Aan de andere kant constateren we een stijging in het aantal cliënten voor begeleiding.
Detail Hulp bij het huishouden In het jaar 2023 ramen we een stijging van 12,5% ten opzichte van de normale demografische ontwikkeling. Daarna verwachten we dat de situatie zich langzaam normaliseert richting een groeipercentage van 5%. Het is belangrijk op te merken dat er momenteel meer mensen zijn die onze zorg en aandacht nodig hebben, maar helaas hebben zorgverleners niet genoeg plekken beschikbaar vanwege beperkte capaciteit. Dit heeft geleid tot het gebruik van wachtlijsten, wat resulteert in een wat moeizaam verloop. Onze prognose wijst momenteel op een resultaat van €13,7 miljoen, waarbij we rekening houden met een bandbreedte tussen €12,7 en €14,7 miljoen. Maatwerkvoorzieningen Wmo PGB Begeleiding Wmo AMV'ers 18+ Vanaf 2023 is er een nieuwe regeling waarbij jongeren die nog niet klaar zijn om zelfstandig te wonen, tot hun 21ste verjaardag kunnen verblijven bij de partner die door Nidos is gecontracteerd. Het grootste deel van de financiering hiervoor komt vanuit het Rijk. Echter, wanneer een jongere op zijn 18e verjaardag zelfstandig wil gaan wonen maar er nog geen woonruimte beschikbaar is, blijft de financiering voor het verlengd verblijf bij de gemeente liggen. De kosten voor dit noodzakelijke verlengde verblijf wanneer er geen tijdige vervolg woonruimte beschikbaar is, zijn naar verwachting redelijk beperkt. We stellen voor om een deel van deze post als ROP mee te nemen naar 2024, omdat we volgend jaar nog budget nodig zullen hebben voor dit doel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 43.205 | 38.747 | 4.458 | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ ToelichtingPitch Op het taakveld geëscaleerde zorg 18+ verwachten we ten opzichte van de begroting 2023 een voordeel van ongeveer € 4,5 miljoen. Vanwege nieuwe ontwikkelingen rondom de tijdelijke huisvesting van de doelgroep beschermd wonen en daardoor een langere doorlooptijd van het project om de gebouwaanpassingen in Omnizorg te realiseren, worden de geplande uitgaven later (op z'n vroegst in 2024) gemaakt.
Detail Verbouwing Omnizorg Het project verbouwing Omnizorg kent zowel incidentele als structurele kosten. De incidentele kosten bestaan met name uit de kosten voor tijdelijke huisvesting tijdens de verbouwing en de eenmalige afschrijving van te vervangen installaties. De structurele kosten betreffen de kapitaallasten die voortvloeien uit de verbouwingskosten zelf. Daarvoor is (deels) dekking vanuit een rijksbijdrage beschikbaar. 1 - Incidentele kosten: tijdelijke huisvesting en afboeking boekwaarde (€ 2,2 miljoen) 2- structurele kosten, deels dekking vanuit rijksbijdrage plan van aanpak dak- en thuisloosheid (€ 2,1 miljoen) In het plan voor de aanpak van dak- en thuisloosheid hebben we rekening gehouden met een bijdrage voor de verbouwing van Omnizorg. Deze bijdrage hebben we eerder verwerkt als eenmalige vermindering van de verbouwingskosten. Dit leidt structureel tot lagere kapitaallasten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.1 Volksgezondheid | 2.496 | 2.461 | 35 | 7.1 Volksgezondheid ToelichtingPitch Op dit taakveld wordt onder andere het aandeel in de GGD, evenals het actieplan voor preventie en gezondheid, verantwoord. Wat betreft beide onderdelen verwachten we geen significante afwijkingen ten opzichte van de begroting van 2023. We zien veel overlapping tussen de acties uit het actieplan en de GALA-gezondheid, en inhoudelijk gaat het, met uitzondering van enkele aanvullende GALA-onderwerpen, over dezelfde onderwerpen. De financiering van de acties uit het actieplan wordt zowel gedekt door de MPB-middelen als door de specifieke rijksmiddelen van GALA, waardoor we geen afwijkingen op dit gebied verwachten.
Detail Typ hier de tekst voor de detail uitwerking van de verschillenverklaring | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.10 Mutaties reserves | 237 | 237 | 0.10 Mutaties reserves ToelichtingPitch Geen afwijkingen boven rapportagegrens. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | 125.008 | 118.653 | 6.355 |